کد مطلب:42568
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:21
هنگامي كه پيامبر6به معراج رفتند, از مكه بود يا بيت المقدس و سوار بر چه بودند؟ رفت وبرگشت پيامبر چقدر طول كشيد؟ آيا حضرت به شير برخورد كرد و انگشتري به آن داد؟
براي پاسخ به اين سؤال , در تفسير نمونه چنين آمده است :
اين آيه از يعني سفر شبانهء پيامبر از مسجدالحرام به مسجد اقصي (بيت المقدس ) كه مقدمه اي براي معراج بوده است سخن مي گويد. اين سفر كه در يك شب و مدت كوتاهي صورت گرفت , در آن زمان از طرق عادي امكان پذير نبود و جنبهء اعجاز و خارق العاده داشت .
اين آيه مشخصات اين سفر شبانهء اعجازآميز را بيان مي كند:
1 جملهء نشان مي دهد اين سفر, شب هنگام واقع شد; زيرا به معناي سفر شبانه است , در حالي كه به مسافرت در روز گفته مي شود.
2 كلمه در عين اين كه تأكيدي است براي آن چه از فهميده ميشود, بيان مي كند كه سفر, در يك شب واقع شد و مهم نيز همين است كه فاصلهء ميان مسجدالحرام و بيت المقدس كه بيش از يكصد فرسخ است و در آن زمان مي بايست روزها يا هفته ها به طول بيانجامد, در يك شب رخ داد.
3 تعبير نشان مي دهد اين سفر در بيداري واقع شده و سير جسماني بوده است نه روحاني ; زيرا سيرروحاني معناي معقولي جز خواب يا حالتي شبيه به خواب ندارد, ولي نشان مي دهد جسم و جان پيامبر در اين سفر شركت داشته , منتها كساني كه نتوانسته اند اين اعجاز را هضم كنند, احتمال روحاني بودن را به عنوان توجيهي براي آيه ذكر كرده اند, در حالي كه مي دانيم اگر كسي به ديگري بگويد من فلان شخص را به فلان نقطه بردم , مفهومش اين نيست كه در عالم خواب يا خيال بوده يا تفكر انديشهء او به چنين سيري پرداخته است . ما يقين داريم خدا مركب سريع السيري كه متناسب اين سفر فضايي بوده , در اختيار پيامبرش گذارده است و او را از نظر خطراتي كه در اين سفر وجود داشته , زير پوشش حمايت خود گرفته است . اين مركب چگونه بوده و چه نام داشته است ؟ براق ؟ رفرف ؟يا مركب ديگر؟ در هر حال مركب مرموز و ناشناخته است .(1)
اعتقاد به اين كه حضرت هنگام رفتن به معراج به شيري برخورد كرده و انگشتر خويش را به دهان آن انداخته است , سند و صحت ندارد. البته پيامبر در هنگام رفتن به معراج , علي 7را كنار خود مشاهده كرد, كه گواه عظمت فوق العادهء علي بعد از پيغمبر است .(2)
(پـاورقي 1.تفسير نمونه , ج 12 ص 7ـ 9 با تلخيص .
(پـاورقي 2.همان , ج 22 ص 506
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.